Skip to main content

Why Art Criticism? A Reader

Beate Söntgen and Julia Voss, eds., Why Art Criticism? A Reader (Berlin: Hatje Cantz, 2022)

Volume of historical and contemporary art historical texts, accomanied with commentaries from comptemporary art historians and published via Leuphana University Lüneberg.

French

Georges Bataille, ‘André Breton, Tristan Tzara, Paul Éluard’, in Œuvres Complètes, 1 (Paris et al., 1970). Translated as ‘André Breton, Tristan Tzara, Paul Éluard’.

Georges Bataille, ‘Les Pieds Nickelés’, in Georges Bataille: Œuvres Complètes, 1. (Paris et al., 1970). Translated as ‘Nickelplated Feet’.

Georges Bataille, ‘Joan Miró: peintures récentes’, Œuvres Complètes, 1. (Paris et al., 1970). Translated as ‘Joan Miró: Recent Paintings’.

Denis Diderot, ‘Greuze: Salon de 1763’, in Essais sur la peinture: Salons de 1759, 1761, 1763 (Paris, 1984). Translated as ‘Greuze: Salon of 1963’.

Victor Hakim, ‘Juliana Seraphim chez Cassia’, La Revue du Liban et de l’Orient Arabe, 572 (1969). Translated as ‘Juliana Seraphim at Cassia’.

Victor Hakim, ‘Fadi Barrage à Dar El Fan’, La Revue du Liban et de l’Orient Arabe, 686 (1972). Translated as ‘Fadi Barrage at Dar El-Fan’.

Victor Hakim, ‘Huguette Caland au Contact Art Gallery’, La Revue du Liban et de l’Orient Arabe, 734 (1972). Translated as ‘Huguette Caland at the Contact Art Gallery’.

German

Stefan Germer, ‘Wie finde ich mich aus diesem Labyrinth? Über die Notwendigkeit und Unmöglichkeit von Kriterien zur Beurteilung zeitgenössischer Kunst’ (1994), in Germeriana: Unveröffentlichte oder übersetzte Schriften von Stefan Germer zur zeitgenössischen und modernen Kunst, ed. Julia Bernard (Jahresring 46). Cologne, 1999. Translated as ‘How Do I Find My Way Out of This Labyrinth? On the Necessity and Impossibility of Criteria for Judging Contemporary Art’.

Peter Gorsen, ‘Prolegomena zu einer hedonistischen Aufklärung’, in Ausgewählte Schriften 2: Transformierte Alltäglichkeit oder Transzendenz der Kunst (Frankfurt am Main, 1981). Translated as ‘Prolegomena to a Hedonistic Enlightenment’.

Bertha Zuckerkandl, ‘Die Klimt-Affäre: Anlässlich der Zurückziehung der Universitätsbilder (12. April 1905)’, in Zeitkunst: Wien 1901-1907 (Vienna et al., 1908). Translated as ‘The Klimt Affair: On the Occasion of the Withdrawal of the University Paintings (April 12, 1905)’.

https://www.hatjecantz.com/products/58109-why-art-criticism-a-reader